Verkkopalvelusi ei käyttäjien mielestä toimi? Tehdään siitä selkeä ja vaikuttava!

Käyttäjälähtöinen sisältöjen muotoilu takaa, että oikea tieto löytyy nopeasti ja helposti. Autamme muotoilemaan toimivan ja palvelevan verkkosivuston, intranetin tai ekstranetin, joka vastaa ihmisten mielessä oleviin kysymyksiin.

Helppokäyttöisyys verkkopalvelussa ratkaisee

Selkeä ja käyttäjiä palveleva verkkopalvelu tukee organisaation tavoitteita, tehostaa toimintaa ja vähentää turhaa työtä. Käyttäjät löytävät tarvitsemansa tiedot helposti, ja asiakaspalvelun kuormitus vähenee.

Taitava tekninen suunnittelu ei pelkästään riitä, sillä sisältö ja rakenne ratkaisevat, miten hyvin sivusto palvelee sekä organisaatiotanne että käyttäjiään vuosien ajan.

Tunnistatko nämä verkkopalvelun ongelmat?

  • Tietoa on liikaa, se on kerrostunutta ja vaikeasti löydettävissä. Käyttäjät eksyvät pomppiessaan sivulta toiselle ja turhautuvat.
  • Sisällöt eivät vastaa käyttäjien tarpeisiin. Kerronta on organisaatiolähtöistä eikä se ohjaa toimintaa.
  • Verkkopalvelun kokonaisuus on sekava, rakenne ei tue liiketoiminnan tavoitteita eivätkä palvelupolut toimi.
  • Sisällöntuottajilla ei ole yhteistä tapaa tuottaa sisältöjä. Laatuerot ja sisältöjen epäyhtenäisyys vaikeuttavat sisältöjen käyttämistä.

Jos tunnistat edes yhden näistä haasteista, meillä on siihen ratkaisu.

Sisältömuotoilulla toimiva verkkopalvelu vuosiksi eteenpäin

Jokainen käyttäjä ansaitsee selkeät verkkosivut, jotka tarjoavat käyttäjän tarvitseman tiedon nopeasti ja helposti omaksuttavassa muodossa. Kun verkkopalvelu suunnitellaan käyttäjien tarpeet edellä, sivusto toimii vuosia ja sitä on helppo ylläpitää ja kehittää jatkuvasti.

Käyttäjien todellisia tarpeita ei kuitenkaan aina ole helppo tunnistaa. Sisältömuotoilu on ylivoimainen menetelmä verkkopalveluiden suunnitteluun, koska sen avulla saat selkeän kuvan verkkopalvelun tavoitteesta ja siitä, mitä käyttäjät sieltä etsivät.

Verkkopalvelu-uudistuksen ensimmäinen askel on luoda syvä ymmärrys käyttäjien tarpeista ja heille tärkeistä asioista. Verkkopalvelun nykytilan analyysi antaa kirkkaan näkemyksen nykyisten sisältöjen ja rakenteen vahvuuksista ja puutteista. Analyysissa saattaa käydä ilmi, että käyttäjille tarpeellista sisältöä puuttuu tai toisaalta sivustolla voi olla paljonkin turhaa tietoa, joka ei auta käyttäjää toimimaan tai toimittamaan asiaansa.

Sekava ja kerroksellinen rakenne muodostuu verkkopalveluun yleensä ajan myötä, kun organisaation toiminta ja tavoitteet muuttuvat. Sisältömuotoilun projektissa saat helppokäyttöisen sisältörakenteen, joka on uuden verkkopalvelun ydin. Sisältörakenne perustuu tärkeimpien palveluiden ja käytetyimpien sisältöjen tunnistamiselle, ja siinä yhdistyvät käyttäjien tarpeet sekä organisaation tavoitteet.

Voit koostaa tarpeisiinne vastaavan projektin seuraavista palveluista:

Sisältömuotoilun projektimme koostuu seuraavista vaiheista:

  • Käyttäjädatan, palautteiden ja aiempien selvitysten analyysi.
  • Käyttäjäselvitykset todellisten tarpeiden tunnistamiseksi.
  • Käyttäjien ryhmittely tarpeiden pohjalta ja tärkeimpien palvelupolkujen tunnistaminen.
  • Sisältöanalyysi nykyiselle sisällölle ja kattavat kehitysehdotukset.
  • Sisältörakenteen suunnittelu selkeäksi ja käyttäjälähtöiseksi.
  • Hyvät verkkotekstit -valmennus sisällöntuottajille, jotka tarvitsevat  käyttäjälähtöisen ja vaikuttavan kirjoittamisen taitoja.

Käyttäjälähtöinen verkkopalvelu koostuu selkeän rakenteen lisäksi toimivista sisällöistä. Verkkoteksteistä tulee sisältömuotoilun ansiosta entistä parempia, koska projektin löydökset auttavat lisäämään sisällöntuottajien ymmärrystä tekstien roolista sivustolla sekä parantamaan heidän käyttäjälähtöisen kirjoittamisen taitojaan.

Uusi sisältörakenne antaa myös suuntaviivat sisällöntuotannon uudelleenorganisoinnille tavalla, joka tukee verkkopalvelun ylläpitoa ja päivittämistä parhaalla mahdollisella tavalla.

Tukea uudistuksen juurruttamiseen

Verkkopalvelun uudistamisessa sisältörakenteen luominen on ensimmäinen vaihe, mutta uudistuksen toteutumiseen tarvitaan muutakin, yleensä ainakin paljon uusia tai uudella tavalla kirjoitettuja sisältöjä. Uudistuksen juurruttamiseen voit valita tarpeelliset palvelut seuraavista:

  • Työpajapäivät, joissa sisällöntuottajat työstävät verkkopalvelun sisältöjä ryhmissä.
  • Sisällöntuottajien sparraus, jossa annamme käytännönläheistä ohjausta ja palautetta verkkosivujen tekstien muokkaamiseen.
  • Käyttäjätestaus, jossa validoimme sisältörakenteen verkkopalvelun käyttäjillä.

Kenelle sisältömuotoilu sopii?

Sisältömuotoilun menetelmät toimivat verkkopalveluiden suunnittelussa, oli kyse sitten ulkoisesta verkkosivustosta, intranetistä tai ekstranetistä. Kun tavoite on saada käyttäjien tarpeita ja organisaation tavoitteita palveleva kokonaisuus, menetelmä sopii yhtä lailla kaupunkien, oppilaitosten, virastojen, järjestöjen kuin yritystenkin verkkopalveluiden rakentamiseen.

Hyödyt leviävät koko organisaatioon

Kun verkkopalvelu vastaa paremmin käyttäjien tarpeisiin, sen vaikutukset näkyvät laajasti organisaation eri osa-alueilla esimerkiksi selkeytenä ja tyytyväisyytenä sekä siinä, että keskitytään tavoitteiden kannalta oikeisiin asioihin.

Sisältömuotoilun hyödyt

  • Verkkopalvelun suunnittelu tehostuu ja tekninen toteutus nopeutuu.
  • Verkkopalvelun ylläpito helpottuu, koska kaikelle tiedolle on selkeä sijainti.
  • Asiakaspalvelu tehostuu ja tuottavuus paranee.
  • Ymmärrys asiakkaiden tarpeista syvenee.
  • Asiakastyytyväisyys kasvaa.
  • Syntyy säästöä ja vältytään turhilta investoinneilta.

Asiointi helpottui uudella, selkeällä verkkosivulla

Asiakkaat löytävät tarvitsemansa tiedon nopeamminm ymmärtävät sen helpommin ja pystyvät toimimaan sen perusteella itsenäisesti. Työllisyysrahasto uudisti verkkosivunsa niin toimiviksi, että käyttäjät suosittelevat sivua toisilleen. Samalla asiakaspalvelun kuormitus väheni, koska hakijoiden kysymyksiä ja epäselvyyksiä saatiin minimoitua jo verkkosivustolla.

Koska projekti toteutettiin sisältömuotoilun keinoin, samalla oli mahdollista muuttaa monimutkaiset lakitermit asiakaslähtöiseksi kieleksi. Aikuiskoulutustuen hakemisen kynnystä laski ja yhä useampi pystyi hyödyntämään tukea. Todellisesta testistä sivut selvisivät, kun ennätysmäärä ihmisiä halusi selvittää mahdollisuutensa tuen saamiseen ennen kuin tuki lakkautettiin, ja suurin osa heistä löysi tarvitsemansa avun verkkosivun avulla.

”Asiakaspalvelun kuormitus on vähentynyt merkittävästi, sillä asiakkaat osaavat nyt asioida omatoimisesti. Verkkopalvelumme sisällöt eivät aiemmin vastanneet käyttäjien tarpeisiin, ja ne keskittyivät liikaa lainsäädäntöön. Valorian toteuttama sisältöanalyysi ja palvelumuotoilun keinot auttoivat meitä rakentamaan asiakaslähtöisemmän palvelun.”
Terhi SavikkoTyöllisyysrahasto

Haluatko verkkopalvelun, jota käyttäjät suosittelevat toisilleen helppokäyttöisyyden vuoksi?

Jätä meille lomakkeella tarjouspyyntö tai kerro, jos olet kiinnostunut maksuttomasta kartoituksesta tai sparrauksesta. Keskustelussa kartoitamme verkkopalvelunne nykytilan ja tarpeet – ilman sitoumuksia.

Jäitkö vielä miettimään?

Seuraavat kysymykset ja niiden vastaukset voivat auttaa sinua vakuuttumaan, että käyttäjälähtöinen sisältöjen suunnittelu on paras tapa uudistaa tai kehittää verkkopalvelunne.

Miten nopeasti projekti voidaan toteuttaa?
Projektin kesto riippuu verkkopalvelun laajuudesta, mutta tyypillinen sisältömuotoilun kokonaisuus kestää noin 6–12 viikkoa.

Onko palvelu räätälöitävissä?
Kyllä, voimme toteuttaa vain tietyt osiot, kuten käyttäjäselvitykset, sisältöanalyysin tai sisällöntuottajien valmennuksen.

Voimmeko hyödyntää aiemmin tehtyjä selvityksiä ja dataa?
Ehdottomasti. Analysoimme olemassa olevan datan ja täydennämme sitä tarvittaessa uusilla käyttäjäselvityksillä.

Emme ole varmoja, mitä tarvitsemme. Voitteko silti auttaa?
Ei huolta – voit varata maksuttoman kartoituskeskustelun, jossa selvitämme tarpeenne yhdessä.

"Kuntalaisten oli aiemmin vaikea löytää tarvitsemansa palvelut verkkosivuiltamme, koska rakenne noudatti organisaation sisäistä logiikkaa. Valoria auttoi meitä määrittelemään uuden sisältörakenteen ja tekemään verkkopalvelusta selkeämmän. Lopputuloksena kuntalaiset ja työntekijät kiittävät sivuston helppokäyttöisyyttä – ja kaupunki säästi myös merkittävästi kustannuksia.”
Sini KantolaAkaan kaupunki
”Tavoitteenamme oli profiloitua Pohjoismaisena toimijana ja kehittää verkkopalvelua brändin mukaiseksi. Valoria auttoi analysoimaan nykyiset sisällöt ja rakentamaan asiakaslähtöisen sisältöpolun, joka tukee liiketoimintaamme. Nyt verkkopalvelu puhuttelee asiakkaitamme entistä paremmin.”
Marghita ViitaOy Hedengren Security Ab
Pyydä tarjous tai sovi sparraus
Tilaa uutiskirje
Liity
yhteisöömme
Asiakastarinat 02.05.2022
Asiakasta auttavat verkkosivut syntyivät sisältömuotoilulla
Blogi 19.09.2023
Toimiva hallinnon verkkopalvelu jäsentyy asiakkaan mielenliikkeiden mukaan
Blogi 10.02.2023
Teksti voi olla saavutettava vasta kun se huomioi asiakkaan

Tahdotko tiedon tapahtumista?

Tilaa Valorian uutiskirje ja saat tiedon sisältömuotoilun webinaareista ja muista tapahtumistamme!

Haluatko katsauksen sisältöjen nykytilaan?

Sisältöauditoinnin avulla saat käsityksen verkkosivujen olennaisimmista muokkaustarpeista.