Päihde- ja mielenterveyspalveluita valtakunnallisesti tuottava A-klinikka Oy yllättyi, miten hyviä oivalluksia Valorian vetämä asiakasymmärrystyöpaja tuotti myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen. Samalla prosesseihin tuli terävyyttä ja uutta potkua.

– Työpajan jälkeen tulee entistä useammin mietittyä, mitäs jos olisimme itse asiakkaan housuissa. Miltä tarjontamme näyttäisi? kertoo A-klinikan asiakkuuspäällikkö Susanna Jaakkola.

A-klinikka Oy:n asiakkaat ovat laajalti sekä julkisella että yksityisellä sektorilla, ja he halusivat syventää asiakasymmärrystään B2B-asiakkaiden osalta. Sopivan yhteistyökumppanin löytäminen oli lopulta helppoa, ja asiakasymmärrystyöpaja tuntui oikealta vaihtoehdolta.

– Kirjoitin LinkedIniin postauksen, jossa kysyin suosituksia. Se oli tehokas tapa etsiä vaihtoehtoja, koska ihmiset kertoivat avoimin mielin omista kokemuksistaan. Valoria erottui joukosta konkreettisten ratkaisujen tarjoajana, viestintä- ja markkinointijohtaja Jenni Blomberg muistelee.

Ennen varsinaista asiakasymmärrystyöpajaa Valorian Kati Keronen haastatteli jokaista työpajaan osallistuvaa henkilökohtaisesti.

Haastattelujen tarkoitus on paljastaa konkreettiset haasteet, joihin työpajassa etsitään vastauksia.

– Ajattelun oivalluttaminen alkaa jo ennen työpajaa, ja haastatteluiden pohjalta ehdotamme omaa näkemystämme työpajan varsinaiseksi ytimeksi. Näin pääsemme syvälle havaittuihin haasteisiin, Keronen kertoo.

Perusteellinen taustatyö saa kiitosta asiakkailta. A-klinikan väki kokee, että niiden jälkeen työpajaan osallistuminen tuntui mielekkäältä. Työpajan aluksi he saivat paljon perustietoa asiakasymmärryksestä. Osalle tieto oli uutta, osa syvensi omaa ymmärrystään.

Onnistumisen kannalta oli olennaista, että hyvän johdannon jälkeen olimme kaikki samalla viivalla.
Susanna JaakkolaA-Klinikka Oy

Totutut tavat kannattaa kyseenalaistaa

A-klinikka Oy:n kannalta olennainen kysymys on, miten eri asiakasryhmien erilaisiin tarpeisiin onnistutaan vastaamaan ja kohdentamaan myyntiä oikein. Työpajassa perehdyttiin myynnin ja markkinoinnin prosessiin sekä pohdittiin mahdollisia muutoksen paikkoja.

– Meillä on asiakkaina kuntia ja kuntayhtymiä, mutta myös yksityisasiakkaita, yrityksiä ja työterveyshuoltoa. Asiakkaan koon lisäksi on arvokasta ymmärtää, miten organisaatio toimii, Jenni Blomberg kertoo.

Blombergin mukaan työpaja antoi hyviä työkaluja työhön, kun asiakkaan tarpeita ja toimintapoja tarkastellaan. Asiakasta voidaan esimerkiksi osata jatkossa lähestyä eri kulmasta, joko eri sisällöillä tai eri ihmisten kautta.

– Soittolistoja katsottiin uusin silmin työpajan jälkeen. Ensimmäinen kontakti on esimerkiksi saattanut olla päihdepalveluista päättävä henkilö, kun olisi kannattanut lähestyä suoraan käytännön päihdetyötä tekevää tekijää, Susanna Jaakkola sanoo.

Yhteinen kieli helpottaa

Asiakasymmärryksen pohtiminen yhteisessä työpajassa toi hyviä työkaluja myynnin ja markkinoinnin jatkokehittämiseen. Jenni Blomberg näkee, että työpajasta oli hyötyä myös tuotekehityksen aiempiin vaiheisiin.

 Olemme saaneet luotua yhteisiä tapoja puhua asiakasymmärryksestä. Yhtään väheksymättä omaa osaamistamme voi sanoa, että tämä haastoi raikkaasti omia näkemyksiämme ja tapojamme ja loi osaltaan lisää intoa toimintamme kehittämiseen.
Jenni BlombergA-Klinikka Oy

Työ jatkuu sisäisissä työpajoissa, joiden askelmerkit muodostuivat Valorian yhteistyön perusteella. Jo nyt asiakassegmentoinnissa on päästy eteenpäin.

– Parasta on, että saimme työpajan ansiosta oivalluksia päivittäiseen, konkreettiseen työhön.

Kiinnostuitko asiakasymmärrystyöpajasta?

Se on mahtava mahdollisuus haastaa nykyisiä tapoja toimia rakentavasti, asiakastarpeiden kautta. Lähtökohdaksi voi valita jo tunnistetun haasteen jota halutaan ratkoa muotoilun menetelmin tai yhteisen tavoitteen, jonka saavuttamiseksi mietitään askelmerkkejä. Räätälöimme toteutuksen juuri tarpeisiinne sopivaksi. Jätä meille yhteydenottopyyntö niin palaamme pikimmiten asiaan!