Yhä useammassa organisaatiossa viestinnän ammattilaiset siirtyvät tai ovat jo siirtyneet keskitetyn ja hajautetun viestinnän yhdistävään partnerimalliin. Mallin  edut ovatkin kiistattomat sekä viestinnän ammattilaisten että liiketoiminnan näkökulmasta.
Saavuttaaksesi parhaat hyödyt mallin suunnitteluun, lanseeraamiseen ja ensimmäisen vuoden toimiin kannattaa keskittyä kunnolla. 

Kumppanuus nostaa viestinnän vaikuttavuutta ja arvostusta 

Partnerimallin lähtökohta on viestinnän ammattilaisten ja liiketoiminnan välinen kumppanuus, jota johdetaan yhteisin tavoittein. Viestintäpartneri on viestinnän ammattilainen, jolla on vahva yhteys sekä johtoon että operatiiviseen puoleen. Hän on sparraava valmentaja ja rinnalla kulkija, joka auttaa ennakoimaan ja tekemään parempia päätöksiä sekä viestimään niistä niin, että tuntuu.

Strategisen ja operatiivisen ymmärryksen kasvun vuoksi partnerimalli nostaa yleensä viestinnän vaikuttavuutta ja sitä myötä myös viestinnän arvostusta organisaatiossa. Tuoreimman Viestinnän ala 2025 -tutkimuksen mukaan juuri tässä on vielä tekemistä.

Siksi yhä useampi valitsee Valorian kumppanikseen tukemaan viestinnän ammattilaisia ja johtoa kestävien ja kasvua tukevan yhteistyön ja rakenteiden luomisessa.

Mitä viestintäpartnerin strateginen rooli tarkoittaa?

Pystyäkseen parantamaan liiketoiminnan suorituskykyä partnerin on verkostoiduttava liiketoiminnan avainhenkilöiden kanssa ja opittava ymmärtämään liiketoimintaa taloudellisesti, toiminnallisesti ja strategisesti. Vain näin partneri pystyy toimimaan sekä strategisessa että operatiivisessa roolissa hallitusti ja johtamaan tai muotoilemaan liiketoimintaan lisäarvoa tuottavia projekteja tai pitkäjänteistä kehitystyötä.

Parhaimmillaan partnerimalli yhdistää keskitetyn viestinnän ja liiketoimintaan erikoistuneen osaamisen. Viestintäpartnerin kotipesä on viestinnän ammattilaisten tiimi. Jokaisella viestintäpartnerilla on myös keskitetyn viestinnän vastuita sopivassa suhteessa liiketoiminnan vastuisiin. Keskitetyn viestinnän tuoma tuki on elintärkeä. Jos keskitetty viestintä heikentyy liikaa, partnereilta katoaa henkinen koti, jossa sparrata toisten saman alan ammattilaisten kanssa.

Keskitetyn ja hajautetun toiminnan yhdistävä rakenne takaa mallin muutoksen kestävyyden, parantaa koko organisaation viestinnän vaikuttavuutta, varmistaa parhaiden käytäntöjen leviämisen ja pitää viestinnän kokonaiskehittämisen liikkeessä.

Kumppanuusmalli on usein toivottu ratkaisu. Käsitykset siitä voivat kuitenkin erota merkittävästi. Viestintäpartnerin tehtävänä on parantaa liiketoiminnan suorituskykyä viestintäkyvykkyyttä kehittämällä. Hän ei ole liiketoiminnan hovitoimittaja, joka tekee puolesta kaiken, mikä viittaa viestimiseen.

Mistä liikkeelle partnerimallin rakentamisessa tai mallin kuntotarkastuksessa?

Yhtä ainoata ”oikeaa” mallia ei ole. Partnerimallista kannattaa keskustella muiden kanssa, mutta sitä ei kannata sellaisenaan kopioida toiselta organisaatiolta ihan jo siksi, että oman organisaation tarpeet ja oman tiimin jäsenten vahvuudet ja kehittämiskohteet voivat olla hyvinkin erilaisia.

Mallin rakentamisessa tai säännöllisesti tehtävissä partnerimallin kuntotarkastuksissa voi kuitenkin noudattaa seuraavia askeleita:

  1. Kartoita liiketoiminnan todelliset tarpeet ja pohdi yhdessä johdon kanssa, millaisiin viestinnällisiin kyvykkyyksiin ja tekoihin kullakin liiketoiminta-alueella on keskityttävä.
  2. Määrittele yhdessä johdon ja operatiivisen liiketoiminnan kanssa mallin tavoitteet, viestintäpartnereiden tehtävät ja vastuut sekä liiketoiminnan itsensä viestinnälliset tehtävät ja vastuut.
  3. Tunnista viestintätiimin nykyinen osaaminen ja vahvuudet ja vertaa näitä tarpeisiin ja tavoitteisiin. Ymmärrä, missä kukin tiimin jäsen loistaa ja missä on kunkin suurin kehittymispotentiaali.
  4. Rakenna keskitetyn viestinnän ja liiketoimintojen erikoistarpeisiin vastaava toimintamalli, joka kestää riskiä ja henkilömuutoksia. Parhaimmillaan malli joustaa niin, että osaamista voi siirtää liiketoiminta-alueilta toiselle partnereiden osaamisten mukaan.
  5. Määritä viestintäpartnereiden työlle mittarit, jotka huomioivat keskitetyn viestinnän tavoitteet ja liiketoimintojen tavoitteet. Muista mitata myös sitä, toteutuuko aito kumppanuus, jossa viestintäpartnerit ja liiketoiminnat tukevat toinen toistaan.

 

Mahdollisuus saada strategiseen päätöksentekoon ja strategiasta viestimiseen syvempää ymmärrystä henkilöstön ja asiakkaiden tarpeista sekä päätösten vaikutuksesta markkinaan laajemmin.

Viestinnän partnerimalli tuottaa todellisia hyötyjä

Viestinnän partnerimalli tuottaa merkittäviä hyötyjä sekä viestinnän ammattilaisille että liiketoiminnoille. Kokosimme hyödyt seuraavaan taulukkoon.

Sparraile partnerimallista kanssamme

Meiltä Valoriasta saat rinnallesi kokeneen osaajan, joka auttaa ja tukee viestinnän partnerimallin rakentamisessa ja käyttöönotossa vahvalla liiketoiminnan ymmärryksellä ja muutosjohtamisen osaamisella. Tuemme lisäksi viestinnän ammattilaisten kasvua uuteen rooliin ja autamme muuta organisaatiota omaksumaan uuden mallin ja sen mukanaan tuomat ratkaisut.

Meillä on vuosien kokemus siitä, miten partnerimalli parhaimmillaan toimii.

Jos kaipaat mallin suunnitteluun, lanseeraamiseen tai kehittämiseen vahvan osaajan rinnallesi, ota rohkeasti yhteyttä. Kuten viestintäpartnerit parhaimmillaan, me valorialaiset emme vain kerro, mitä pitäisi tehdä. Sparraamme suunnitelmiasi, tuemme yhteistyötäsi johdon ja muun liiketoiminnan kanssa ja valmennamme rinnallasi.

Kuulostaako hyvältä? 

Lähetä meille yhteydenottopyyntö tai kilauta Katille: 040 576 1704.