Verkostotoiminnan edelläkävijä Trafiikki-museot ry rakensi jäsenmuseoidensa viestinnälle yhteiset suuntaviivat sekä tarjosi viestiville museoammattilaisille vertaistuen kanavat ja ammattiviestijän fasilitoimaan arjen viestintätyötä. Valorialaisilla on ollut ilo olla kumppanina molemmissa.

– Meitä on 10 tekniikan, viestinnän ja liikenteen alan museota, joilta kaikilta odotetaan sekä kykyä tutustuttaa ihmisiä kulttuuriperintöön että osallistumista yhteiskunnalliseen keskusteluun. Halusimme mahdollistaa molemmat. Alkuun pääsemiseen tarvitsimme ulkopuolista apua, aloittaa Trafiikki-museot ry:n viestinnästä vastaava projektipäällikkö Henna Kojo.

Viestintäverkoston yhteistyö aloitettiin tekemällä kaikkien museoiden yhteinen sisältöstrategia, joka piirsi viestinnälle yhteiset suuntaviivat ja kartutti asiakasymmärrystä. Nyt kaikkien museoammattilaisten saatavilla on yhteen pakettiin koottua tietoa siitä, mitä museot merkitsevät kuluttaja-asiakkaille ja taustayhteisöille sekä mitä nämä odottavat museoiden viestinnältä.

– On ollut mahtavaa huomata, että ihmiset todella haluavat kuulla, mitä museoissa tehdään. Tämä oli meille erittäin tärkeä oivallus matkallamme entistä vahvemmiksi viestijöiksi, Kojo toteaa.

 

Museoammattilaisista taitavia viestijöitä

Sisältöstrategian myötä Trafiikki-museot päättivät mennä entistä vahvemmin sinne missä ihmiset ovat. Viestinnän painopiste siirtyi museoiden työntekijöiden itsensä tuottamaan sisältöön. Ulkoistetuin voimin tuotetusta ja vain pienen asiakasjoukon tavoittaneesta printtilehdestä luovuttiin.

Verkoston yhteisen viestinnän keskipisteeksi otettiin Trafiikki-museoiden verkkosivut ja yhteinen blogi, joka täydentää ja tukee museoiden viestintää niiden omissa kanavissa. Kohderyhmille blogisisällöt tarjoavat elämyksiä ja oivalluksia tekniikan, liikenteen ja viestinnän merkityksestä suomalaisessa yhteiskunnassa ja ihmisten elämässä. Yhtä lailla ne auttavat hyödyntämään laajaa digikokoelmien tarjontaa sekä löytämään museoiden palvelut kootusti.

Sisältöjä tuottaa kymmenien museoammattilaisten joukko, joiden työtä Valoria on tukenut tuottamalla viestintä- ja vaikuttamisoppaita, järjestämällä koulutuksia ja työpajoja sekä tukemalla viestimisessä aiheiden valinnasta tekstien editointiin saakka.

– Museoväen viestintätyötä on ollut ilo tukea. Fasilitoijina olemme ohjanneet kokonaisuutta yhdessä Trafiikin viestinnästä vastaavan projektipäällikön kanssa, rohkaisseet viestimään ja auttaneet muotoilemaan entistä vaikuttavampia viestejä eri kanaviin, kertovat Valorian strategit Laura Niemi ja Ella Koota.

Kojon mukaan yhteistyö Valorian kanssa on innostanut museoammattilaiset tuottamaan sisältöä osana arjen työtä. Se on auttanut oivaltamaan, että viestintä on vaikuttamisen työkalu, jota kaikki saavat käyttää.

 

Kaikilla on osaamista, ajatuksia ja asiantuntijuutta, jotka ansaitsevat tulla kuulluksi.
Henna KojoTrafiikki-museot ry

Kannustava ilmapiiri rohkaisee viestimään

Trafiikki-museoiden tekemät uudistukset ovat tuoneet upeita tuloksia. Blogin lukukerrat ovat yli nelinkertaistuneet, uudistettu verkkosivusto sai kiitosmaininnan vuoden Selväsanainen 2020 -kilpailussa ja verkkokaupan myynti on tuplaantunut.

Kojon mukaan kaikkein parasta on kuitenkin se, että viestintäyhteistyö on vahvistanut myös muuta yhteistyötä.

– Olemme jo pitkään olleet oman alamme verkostomaisen toiminnan edelläkävijä, josta otetaan mallia muuallakin. Nyt teemme yhdessä enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

 

Nyt teemme yhdessä enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Henna KojoTrafiikki-museot ry

Kolmen vuoden yhteistyö Trafiikki-museoiden ja Valorian välillä on ollut hedelmällistä. Yhteiset tavoitteet ja viestintäverkostossa vallitseva kannustava ilmapiiri ovat vahvistaneet rohkeutta viestiä ja auttaneet tekemään oikeita valintoja.

– Tämä on ollut meille kuin työnohjausta, Kojo summaa.

Kiinnostuitko sisältöstrategiasta?

Se on mahtava mahdollisuus hyödyntää verkostotoimijoiden välistä synergiaa, parantaa asiakaslähtöisyyttä ja yhteistyötä. Tutustu ensin postauksiin ”Mikä sisältöstrategia oikeastaan on?” ja ”Viestintästrategia vai sisältöstrategia” – jos jutut kolahtavat niin jätäthän meille yhteydenottopyynnön, niin palaamme pikimmiten asiaan!